Wat moet je weten over het verkeer in Spanje? Deel 1
Elk land heeft zo zijn eigen regels en Spanje heeft dat dus ook. In Spanje rijden ze rechts en halen ze links in, maar het is goed om wat belangrijke regels over het verkeer in Spanje te weten, als je er op vakantie gaat of gaat wonen. Ik wijt deze blog dus aan wat belangrijke verkeersregels. Je wilt tenslotte geen boete oplopen! Of nog erger, je rijbewijs kwijtraken! Of het allerergste, een ongeluk veroorzaken met alle gevolgen van dien. Het is dus van groot belang dat je je goed verdiept in de verkeerssituatie van Spanje!
In Spanje kun je beboet worden als je op de 1 of andere manier geen invloed hebt over het voertuig. Dat betekend dus dat je niks in je handen mag hebben en goede schoenen aan je voeten moet hebben. Je mag dus niet eten en drinken onder het rijden. Je mag niet bellen, in je dashboard kastje zitten onder het rijden of make up opdoen. Ook mag je niet met blote voeten of slippers rijden. Wat nog wel goed is om te weten over het niet bellen tijdens het rijden is dat het ook voor fietsers en ten tijde van stil staan (ook in de file) geldt. Je mag wel handsfree bellen, maar geen hoofdtelefoon, oortjes o.i.d. gebruiken.
Navigatieapparatuur mag je vanzelfsprekend niet bedienen onder het rijden, maar je moet er ook even op letten dat het niks wegneemt van je gezichtsveld.
In Spanje mag je wat alcohol drinken, maar meer als 0,5 promillage mag je niet in je bloed hebben. Als je je rijbewijs net hebt mag je de eerste twee jaar maar 0,3 promillage in je bloed hebben.
Wat voorrang betreft heeft ook hier rechts voorrang, tenzij anders aangegeven. Maar in plaats van haaientanden wordt hier een dikke onderbroken streep gebruikt als je voorrang moet verlenen. Dat wordt ook aangegeven door een omgekeerde driehoek op de weg en met een driehoekig verkeersbord waarop staat: Ceda el paso. Trams hebben altijd voorrang en als je op een kruispunt komt met grote gele vierkanten op het kruisingsvlak dan mag je alleen het kruispunt oprijden als je er zonder te stoppen overheen kunt rijden. Op hellingen vanaf 7% heeft stijgend verkeer altijd voorrang, tenzij het voertuig uit kan wijken. De regels van een rotonde zijn dezelfde als in Nederland. Maar let goed op: als je de rotonde af wilt moet je op de buitenste baan zijn. Als dat niet lukt moet je een rondje extra rijden.
Als je een rijdende tram tegenkomt moet je die rechts inhalen. En als de tram net stilstaat om passagiers in – en uit te laten dan mag je er niet voorbij. Als je fietsers in wilt halen moet je 1,5 m. afstand houden. Je mag daarbij ook gebruik maken van de andere rijstrook, maar de fietser mag je op geen enkele manier in gevaar brengen. Dat geldt ook voor tegemoetkomende fietsers!
Het vervolg zal verder gaan in een volgend deel!