Welke nummers moet je bellen in geval van nood?

Voordat je op vakantie gaat naar Lloret de Mar, is het handig om meer over de noodnummers te weten.

In geval van diefstal, een ongeluk of als er iets kapot gaat, kun je deze lijst met handige nummers uitprinten en bij de hand hebben tijdens je verblijf!

Hoe bel je in Spanje het noodnummer?

Het eerste wat je moet doen als er een groot probleem is: bel naar 112. Of je nu op het strand bent, in het water, aan het wandelen of in de stad bent, in geval van nood kun je de Spaanse nooddiensten via dit ene nummer bereiken.

Ook wanneer jouw provider, bellen in Spanje niet dekt, kun je toch gratis de brandweer, ambulance of politie bereiken.

BRANDWEER

Tel.: +34.972.36.77.77
Adres: Costa de Carbonell, s/n

POLITIE

Je hebt verschillende politiediensten. Ze behoren tot de centrale Spaanse regering (in Madrid) of tot de autonome gemeenschap van Catalonië.

  • Guardia Civil
    De Guardia Civil is een militaire politiedienst die op landelijk niveau opereert. Ze zijn het equivalent van onze marechaussee.
    Tel.: +34.972.36.72.50
    Adres: Avinguda de Vidreres, 49-53
  • Mossos d’Esquadra
    De Mossos d’Esquadra is een politiedienst die direct aan de Generaliteit van Catalonië rapporteert.
    Tel: +34.972.36.88.88
    Adres: Francesc Cambó, 43
  • Lokale politie
    Dit is wat wij in Nederland de gemeentelijke politie noemen.
    Tel: +34.972.36.17.36
    Adres: Verge de Loreto, 3
  • Landelijke politie
    Dit is de landelijke politie.
    Tel: +34.972.36.15.98
    Adres: Verge de Loreto, 51
  • Salvament Maritim
    Dit is de kustwacht.
    Tel: +34.972.36.54.09
    Adres: Passeig de Sa Caleta.

Wat te doen in geval van verlies of diefstal van je creditcard?

Heb je je portemonnee verloren of is deze door iemand gestolen met daarin je creditcard? Als eerste moet je je kaart laten blokkeren om te voorkomen dat er misbruik van gemaakt wordt.

Vanuit het buitenland kun je dit nummer bellen: 900.991.216 of 900.991.124 indien je een VISA-kaart hebt. Dit nummer is 24/7 bereikbaar. Helaas zijn de lijnen vaak bezet en moet je geduldig zijn.

Weet dat je ook direct contact met je bank kunt opnemen. Normaal krijg je een lijst met telefoonnummers van de bank of je krijgt deze toegestuurd bij het ontvangen van je kaart.

Heb je dit document niet ontvangen? Je kunt dan het beste aan je bank een lijst met telefoonnummers vragen die je in Spanje kunt bellen in geval van diefstal/verlies van je creditcard.

Zodra je contact hebt opgenomen met je bank, dien je aangifte te doen bij de politie van de diefstal. Deze politieverklaring moet opgestuurd worden naar de bank.

Wat moet je doen in geval van diefstal/verlies van je mobiele telefoon?

Het eerste wat je moet doen in geval van diefstal van je mobiele telefoon is contact opnemen met de provider en vraag ze om je nummer op te schorten en je simkaart te blokkeren. Hier heb je wel je IMEI-nummer voor nodig. Dit nummer maakt het mogelijk om de telefoon te identificeren en te blokkeren.

We raden je aan om je IMEI-nummer op te schrijven en veilig op te bergen, als je dit nog niet gedaan hebt. Dit nummer bestaat uit ongeveer 15 getallen en staat op de originele doos waarin je telefoon zat. Verder staat het ook op de achterkant van de batterij en kun je het achterhalen door met je telefoon *06 te bellen.

Hier zijn de telefoonnummers van providers:

  • KPN: +31 6 1200 1200
  • Telfort: +31 900 9596
  • Vodafone: +31 654 500 100
  • Hollandse Nieuwe: +31 268 450 915

Houd er rekening mee dat je je nummer ook via de website van je provider kunt blokkeren.

Daarna moet je naar het politiebureau om aangifte te doen. Stuur het aangifterapport zo snel mogelijk naar je provider. Indien je verzekerd bent, dan kun je na aangifte contact met ze opnemen voor een financiële tegemoetkoming of vervanging van je mobiele telefoon.

Je moet je realiseren dat vandaag de dag, met de ontwikkeling van mobiele telefoons, diefstal steeds vaker voorkomt. We raden je dan ook aan om je telefoon goed in de gaten te houden, zelfs wanneer je deze gebruikt. Houd hem zeker in de gaten wanneer je buiten op een terras zit.

Wat moet je doen als je een ongeluk hebt gehad en hoe neem je contact op met je verzekeringsmaatschappij?

Wanneer je problemen hebt met je voertuig, je accommodatie, enz., neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij. In ieder geval is het aan te raden om op voorhand op de hoogte te zijn wat je verzekering dekt (accommodatie, auto, enz.).

Houd ook rekening met de mogelijkheden die je bank biedt, want veel creditcards bieden ondersteuning indien je met de kaart voor bepaalde diensten betaald hebt (reserveren van de accommodatie, vliegtickets, autohuur).

Ten slotte, als je een auto huurt, dien je een nummer voor assistentie te krijgen wanneer je het huurcontract met het bedrijf ondertekend. Aarzel niet om duidelijk naar de procedure te vragen indien je een ongeluk krijgt en vraag naar dit nummer.

Telefoonnummers om verzekeringsmaatschappijen vanuit het buitenland bellen:

  • ANWB: +31 70 314 14 14
  • ASR: +31 30 256 7777
  • DE EUROPEESCHE: +31 20 65 15 777
  • INTERPOLIS: +31 13 462 04 62
  • OHRA: +31 264 00 23 10

Voor meer informatie over hoe te reageren in geval van diefstal of verlies van je documenten, raadpleeg de website van het Nederlands consulaat dat gevestigd is in Barcelona.

Bereid je vakantie in Lloret de Mar nu voor:

Boek een vakantiewoning!